Nytt forsøk med Piper Cub'en i dag. Nytt flyfelt ble testet ut også. Noe røffe landingsforhold, men store åpne flater - og det liker vi jo! Og trenger....sett fra et sikkerhets synspunkt. Bratman som alltid hjertelig tilstede som bakkemannskap og fotograf. Og ikke minst; med eget nyrestaurert fly av typen "Trojan a la Bratman". Men først litt mer om Piper flyvningen. Det gikk rett og slett ikke så verst. Det var noen merkelig utslag på rorene av og til, først trodde jeg det var vind men det viste seg etterhvert å være servoene som levde litt sitt eget liv i perioder. Her gjaldt det å holde hodet kaldt, noe jeg merkelig nok stort sett klarte. Rettet opp flyet igjen og ventet på neste "anfall". Det holdt på å gå dramatisk galt ved siste landing da balanserorene igjen begynte å indikere kraftig høyresving. Det var faktisk så ille at høyre vinge nærmest touchet bakken. På mirakuløst vis fikk jeg rettet opp og landet hardt og brutalt...men med hjula først. Deretter tippet flyet over, noe som medførte noen småskader. Det hele er rettet opp og jeg er klar for nye tokt. Etterhvert er det kanskje noe bedre sender og mottaker utstyr som muligens er løsningen på disse problemene. Men som Bratman så kjekt uttrykte det; "det er nok 80% sjanse for at det går bra og bare 20 for at det går til helvete, jeg vet hva jeg ville gjort". Jada Bratman det vet vi godt, det er bare det at du har en egen evne til å treffe de siste 20%, som betyr ulykke!
Må også nevnes at Bøbben igjen glimret med sitt nærvær. Sjelden syn på stripa, han ble vel sist observert under opptaksprøven til TPA, lettere bedugget i stummende mørke mens han febrilsk manøvrerte sin Super Cub. Men som sagt han var tilbake og manøvrerte som om han aldri hadde gjort annet enn å fly modellfly.
I kveld var likevel Bratmans kveld. Med spesialrestaurert Trojan var han på vingene igjen. Og det hele gikk som en drøm. Sjekk bare videoene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar