Det var neimen ikke særlig lenge. I kveld gikk piper'n i etthundretusenkilometeritimen rett i bjørkeskogen til Storbonden. Men i alle dager tenker vel du, klarer han ikke lenger å styre flyet sitt? Og han som var så kjepphøy for noen dager siden.... I dag oppsto en teknisk feil, som selvfølgelig hadde sin bakgrunn i en menneskelig svikt. Etter kanskje så lenge som 10 minutter i lufta mistet jeg all kontroll og flyet dro til skogs i en helvetes fart. En liten stund hadde jeg tiltro til Bratmans teori om at luftrommet er forhekset. Men neida, det viste seg jaggu at batteriet til servoene hadde gått tomt. Møkkabatteri! Jeg som hadde ladet det og greier. Møkkabatteri! Nå har jeg timer med liming foran meg, men etter lyden og farten å dømme skulle man tro at flyet aldri mer skulle komme seg på vingene igjen. Men så galt var det heldigvis ikke. Da havarikommisjonen på 4 staute karer kom til åstedet kunne man konstatere at bjørkeskogen var kvistet fra topp til bunn, men at store deler av flyet fortsatt var inntakt.
Men et helt unødvendig krasj var det. Hjemme på kjøkkenbenken har jeg liggende en fartsregulator (ESC m/BEC) som gjør at jeg ikke har brukt for batteri til servoene i det hele tatt. Hadde jeg innstallert den hadde dette aldri skjedd. Men hadde jeg gjort det. Neida!
Sympatimeldinger mottas med takk. For en dust!
Take off teknikken er perfeksjonert og unge Bratman framstår som dedikert bakkemannskap.
Havarikommisjonen på vei til åstedet for den tragiske ulykken.
Vi ventet oss et verre syn, med vrakdeler spredt utover et enormt område. Men tross alt var flyet stort sett helt, med noen skader her og der som nok lar seg reparere. Enkelte reservedeler må kanskje kjøpes inn, og diverese nettbutikker verden over er konsultert med tanke på å finne de rimeligste delene.
5 kommentarer:
men Take-offen var bra.....
"Du vil reise dæ igjæn..."
Snille koner kjøper forresten fly med flaps og lys for å vise sympati til sine fallende ektemenn.
Ha vorri rart, Frank! Føler jeg har en veldig stor høne å plukke med fru Bratman...Den standard hun har satt på bursdagsgaver stiller dessverre oss andre fruene i et veeeldig dårlig lys og det brygger opp til intern maktkamp. Får se hva jeg kommer opp med, men føler vel at min velvillighet til å passe ungbrættissene ikke lenger er nok for å oppnå goodwill. Her må det tyngre skyts til!! I'll be back - men mine bidrag blir ikke så kronasjekrevende er jeg redd...
Altenativet var nok at Bratman kjøpte flyet selv, så for å bruke kronasjene på en mest miljøvennlig måte; passet det perfekt med en bursdag. Husfreden er jammen verdt noen kroner for oss Bratmansgirls. Tenk deg en hel vinter med sutring og gnåling, åhhh fly...flæps.... og lys da...åsså blenkanes lys konemor. tænk dæ så kult..
....det var ikke første gangen et fly var på ville veier på denne datoen, 11. september. Det var enda godt at det var bjørkeskogen som måtte ta imot, og ikke boligblokkene ved Mosenteret! Ser for meg overskrifta i Varingen: "Ung, kraftig flyver siktet for terrorangrep i Nittedal".
Luftig hilsen Stein Helge.
Legg inn en kommentar