onsdag 25. mai 2011

Touch and go

I dagens utgave av Aftenposten kan man lese om hvor vanskelige enkelte av øvelsene som utføres på RIA faktisk er.

"....Man frarådes for øvrig mot å forsøke å ta et fly opp i luften igjen dersom man mister retningskontrollen, skriver Statens havarikommisjon i sin rapport, som påpeker at tap av kontroll under "touch and go" er en gjenganger ved ulykkesundersøkelser, og er en svært krevende øvelse for nybegynnere...."

Les hele artikkelen her:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4129958.ece

Lurer på når kommisjonen avlegger RIA et besøk...ja selvfølgelig...først må det jo skje en ulykke..og det ser vi jo nesten aldri hos oss!

2 kommentarer:

Havarikommisjonen sa...

Slike ulukker skjer ikke på RIA.
Spesielt da det ikke gjennomføres tøtsj and go med Piper'e der.

Anonym sa...

Goose melder i en kort pressemelding at havarikommisjonen prater tøys, det enhver landing skjer nettopp etter tap av kontroll, eller høyde som det og kalles. Da mange av pilotene som trafikerer ria er korte i armene blir det ofte lite moment i takeoff (moment er lik kraft x arm). Og kort arm gir lite kraft og momentant landing. Lengre armer (eller armer i det hele tatt) ville gjort mye for sikkerheten til selskapenes piloter.