Piper J-3 Cub, også kjent som L-4, O-59 og NE-1, er et amerikansk en-motors multirollefly utviklet og produsert av Piper mellom 1938 og 1947. Flyet ble opprinnelig produsert som treningsfly. Det har imidlertid vært brukt i en rekke roller, både militære og sivile, deriblant som rekognoseringsfly, kurerfly og VIP-transport. Det er et av de mest kjente småflyene noensinne. Det har vært brukt av en rekke flyvåpen (teksten er hentet fra Wikipedia).
Og et slikt fly er altså jeg i ferd med å sette sammen. Siden jeg av prinsipp aldri tar hensyn til manualer, bruksanvisninger og denslags tar byggingen litt ekstra lang tid. Alt må gjøres minst to ganger. I går oppdaget jeg for eksempel at to servoer må tas ut igjen for å få festet vingestagene til flykroppen. Og vingestagene kommer i par (selvfølgelig!) der det skal være to ulike stag på samme vinge. Jeg hadde montert alt sammen skikkelg fast da jeg oppdaget at det var to brede stag på den ene vingen og to smale på den andre. Jada! Slik sysselsetter man seg selv i utrolig lang tid..., jeg skjønner ikke hvorfor flyet blir solgt under beskrivelsen "ARF - Almost Ready to Fly". Det gjelder i alle fall ikke dersom monteringen gjøres etter innfallsmetoden - og i tilfeldig rekkefølge i forhold til hva manualen anbefaler. Det eneste som mangler av essensielle deler nå er et kraftig batteri. Take off planlegges til medio juni.
Og et slikt fly er altså jeg i ferd med å sette sammen. Siden jeg av prinsipp aldri tar hensyn til manualer, bruksanvisninger og denslags tar byggingen litt ekstra lang tid. Alt må gjøres minst to ganger. I går oppdaget jeg for eksempel at to servoer må tas ut igjen for å få festet vingestagene til flykroppen. Og vingestagene kommer i par (selvfølgelig!) der det skal være to ulike stag på samme vinge. Jeg hadde montert alt sammen skikkelg fast da jeg oppdaget at det var to brede stag på den ene vingen og to smale på den andre. Jada! Slik sysselsetter man seg selv i utrolig lang tid..., jeg skjønner ikke hvorfor flyet blir solgt under beskrivelsen "ARF - Almost Ready to Fly". Det gjelder i alle fall ikke dersom monteringen gjøres etter innfallsmetoden - og i tilfeldig rekkefølge i forhold til hva manualen anbefaler. Det eneste som mangler av essensielle deler nå er et kraftig batteri. Take off planlegges til medio juni.
1 kommentar:
Utrolig feigt å vente helt til juni. Dette fyrer vi igang i løpet av neste uke, med godt humør og gaffa ordner det meste seg. Obligatorisk utstyr nå blir en sixpack med gravøl dersom Maverick og kjærringa ikke greier å holde flyet oppe til enhver tid (men det går nok bra skal du se).
Legg inn en kommentar